Specjaliści zajmujący się na co dzień organizacją transportu publicznego przyjechali do Jaworzna na dwudniowa konferencję.

Mówiono m.in. o możliwościach współpracy międzygminnej w zakresie organizacji transportu miejskiego, systemach taryfowo-biletowych i elektromobilności. W konferencji uczestniczyło wielu gości, wśród nich był Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, a także przedstawiciele organizatorów transportu miejskiego z Gdańska, Elbląga, Poznania, czy Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej. Spotkanie rozpoczęło się powitaniem gości przez prezydenta naszego miasta.

Podczas dwudniowego posiedzenia Komisji Zarządów Transportu Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej była też okazja, by zwiedzić nowoczesną halę w zajezdni przy ul. Krakowskiej i zobaczyć, jak ładuje się elektryczne autobusy, które jeżdżą we flocie PKM Jaworzno. W kwestii organizacji transportu publicznego nasze miasto zdecydowanie ma się czym pochwalić. Sporo uwagi poświęcono jaworznickiemu przewoźnikowi. Pracownicy naszego PKM opowiadali między innymi o tym, jak zmienia się rzeczywistość komunikacyjna i jak zakup elektrycznych autobusów wpłynął na popularność miejskiej komunikacji.

W sąsiednich miastach jazda autobusem traktowana jest jak usługa socjalna. Miejską komunikacją jeżdżą osoby, które jeszcze nie mają prawa jazdy albo osoby, które z różnych powodów już je straciły. Tymczasem w Jaworznie jazda autobusem nie jest obciachem, a my dążymy do tego, by komunikacja publiczna była masowa – podkreśla Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.

Aby w mentalności pasażerów zaszła taka zmiana, potrzebne było szereg zmian. Przede wszystkim unowocześniono flotę. Dziś po Jaworznie jeżdżą nowoczesne i wygodne pojazdy elektryczne.

Mamy 23 autobusy elektryczne. 22 z nich kupiliśmy w 2017 roku, a jeden w roku 2015. Pojazd, który najdłużej jeździ po naszych drogach, zrobił już 250 tysięcy kilometrów, a średni roczny zasięg autobusu elektrycznego to 80 tys. km. To podważa tezę, że problemem przy autobusach elektrycznych jest zasięg. Tę komplikację da się usunąć, dzięki dobremu rozkładowi jazdy i właściwemu rozmieszczeniu ładowarek – tłumaczy Mateusz Pol, kierownik zajezdni PKM Jaworzno.

Dla pasażerów ważny jest nie tylko komfort jazdy, ale i cena biletów oraz łatwość płacenia za przejazdy. Tutaj też Jaworzno okazuje się prymusem.

Klient powinien mieć wybór formy, w jakiej chce zapłacić za bilet. W naszej ofercie mamy wszystkie dostępne dziś sposoby płatności – podkreśla Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno.

W PKM Jaworzno bilety kupić można u kierowców czy w biletomatach dostępnych w niektórych pojazdach. Za przejazd zapłacić można też korzystając z Open Payment System, który dostępny jest w każdym pojeździe. Do wyboru jest też karta miejska, sklep internetowy, stacjonarne punkty sprzedaży i aplikacja mobilna.

Aplikacja mobilna działa od tygodnia. Tej formy domagali się zwłaszcza młodzi pasażerowie, z których niemal wszyscy posługują się smartfonami. W aplikacji można nie tylko zapłacić za przejazd, ale też sprawdzić rozkład jazdy czy dowiedzieć się o utrudnieniach w ruchu, czy czasowych zmianach w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji – wyjaśnia Adrian Słupski z PKM Jaworzno.

Zbigniew Nosal przyznaje, że komunikacyjna rewolucja, jaka dokonała się w ostatnich latach w PKM Jaworzno, nie byłaby możliwa, gdyby nie praca wielu ludzi. Dziś w PKM Jaworzno pracuje 235 osób.

To naprawdę świetny zespół- podkreśla prezes jaworznickiego przewoźnika.

Tekst: Grażyna Dębała